onsdag 18 mars 2009

4+1 Nådegåvor

Idag har vi varit med om något spännande. Jag och Bella var ute på torget och skulle införskaffa lite nödvändigheter. Sådant som min kära vän Andrea inte kan klara sig utan där hon bor på Nord Irland, som till exempel, ett speciellt bröd, grevéost och plast tandpetare. Då jag skall åka till henne imorgon var det i grevens tid att skaka fram detta överlevnadskitt.

För att återgå till det spännande vi varit med om så passade vi på att fika när vi ändå var och köpte bröd. Där sitter vi i godan ro på Gustafssons konditori och mumsar på en torr kanelbulle då det kommer in ett äldre par, för att inte säga gammalt. De hade köpt sig var sin ordentlig semla, de stannade till vid vårat bord och började prata med Bella. Oj vilken fin tös, vill du ha lite semla, bla, bla, bla. Hade då Bella varit lite mer haj på det svenska språket hade hon troligen svarat: Rå hit semlan, gubbe. Men som tur var så sa hon bara mamma och pekade på den stoltaste av alla mammor, mig.
Vidare satt vi och lekte med festis tetran och pratade lite. Då vände sig det äldre paret om och frågade om Bella ville ha en semla. Jag rodnade lite över detta försök till allmosor och svarade att vi redan hade fikat och att det nog räckte för Bella, men tack ändå.
När jag reste mig för påtåren kom en annan tant och lämnade en femma till Bella. ”Du är så fin lilla flicka så här får du en liten peng” rödflammig tackade jag för detta och sa till Bella att vi ska lägga den i sparbössan när vi kommer hem. Pedagogisk som jag är tog jag fram min plånbok och Bella la ner slanten där.
Strax efter kom tanten som hade erbjudit Bella en semla och gav henne en tjuga. Totalt knallröd i ansiktet tackade jag på Bellas vägnar och tog åter upp min plånbok så Bella kunde lägga ner sin sedel.

Det verkar som om vi kan tjäna stora pengar på detta lilla flickebarn. Jag kanske inte behöver något jobb, det räcker att vi går ut och fikar lite så kommer vi hem med extra kosing. Om vi kan fortsätta så här behöver jag inte oroa mig för att Bella inte skall ha råd med körkort när hon blir 18. Undrar om man kan bli anmäld om man utnyttjar dotterns fysionomi för att få pengar till levebröd? Det finns säkert någon § för det, bäst att passa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar