tisdag 17 februari 2009

Dag 1, arbetsförmedlingen

Idag var jag och Bella på arbetsförmedlingen i Skara. Vi kom dit när klockan var strax efter tio och det var redan tjockt med folk. En hel samling med bittra människor som inte kände sig manade att vara där, utan tvingade.
I foajén fanns en värdinna, hennes uppgift var att hjälpa till med lättare ärenden, tyvärr fanns det inga sådana. Hon hade dock inte rätt att hjälpa till med något annat trots att hon var handledare. Så där var även hennes kompetens outnyttjad medan vi väntade och väntade.
Det startades en diskussion om detta och värdinnan var mycket upprörd över besluts som fattats, men hade ingen möjlighet att påverka. Någon uttryckte ett stort förakt för arbetsförmedlingen och menade att de ändå ingenting gör.
Bella försökte på alla sätt charma och höja stämningen men det var ingen som nappade, det var så dystert.
Då det ej längre fanns något nummerlappsystem skulle man själv hålla koll på när det var ens tur. Detta skapade självklart diskussion och någon trängde sig före vilket skapade ännu mer irritation.

Tillslut fick jag och Bella komma in till en handledare och jag blev så överraskad. Hon var entusiastisk och mycket positiv. Hon menade på att det fanns goda möjligheter för mig att snart hitta ett nytt arbete. Vi gick igenom mina utbildningar och erfarenheter och trots att jag inte känner att det är mycket att komma med, var hon mycket nöjd. Jag kände mig faktiskt lite smickrad.
Men det är väl precis så det skall vara, personalen på arbetsförmedlingar skall ju få oss arbetslösa att känna oss värdiga och speciella. Om vi skall ha en chans på arbetsmarknaden måste vi gå med huvudet högt. Vem fan vill anställa en kränkt, bedrövad och orkeslös människa.

Jag var full av energi efter det mötet. Det blev en rask och frisk promenad hem. Bella sov och jag fick tid att göra en mycket kulinarisk lunch till oss två, stekt falukorv och stuvade makaroner. Det är inte klokt vad man får styrka att göra stordåd efter lite positiv input.

Så hör upp alla arbetsgivare, jag finns anmäld på arbetsmarknaden nu… först till kvarn!

1 kommentar:

  1. Bra Mia
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
    Kram Modren

    SvaraRadera